H2906132027
K3007142128
Sz0108152229
Cs0209162330
P0310172431
Sz0411182501
V0512192602

(ez itt a kép helye.)

Társasklub - Diamonds Club

Egyetlen újdonságot próbáltam a legutóbbi társasklubon, de ennek kapcsán most lehet, hogy megint mindenféle butaságokat fogok csacsogni (ellenben megint kénytelen vagyok kölcsönözni a képeket, mert okosan otthon felejtettem a gépemet).

Gyorsan leírom még előtte, hogy a napot egy Oregon-partival kezdtük, amelyet egy éve nem játszottam, és azt hittem, most máshogy fogom értékelni, de nem, még mindig ötletes és taktikus, ám nagyon (túlságosan is) szerencsefüggő játék. A napot egy Louis XIV-partival fejeztem be, ami nemcsak azért emlékezetes, mert ez egy jó játék, de azért is, mert most játszottam először személyesen a MATE (Magyar Társasjátékos Egyesület) alelnökével, sokáig elnökével.

A kettő között a Louis XIV tervezőjének, Rüdiger Dornnak egy másik kellemes játékával, a Diamonds Clubbal játszottunk, a MATE jelenlegi elnökének részvételével. (Érdemes megjegyezni, hogy mindkét játékban a MATE-vezérkari tagok végeztek az utolsó helyen, ami nem azt mutatja, hogy bárkiből lehet elnök, hanem azt, hogy a tapasztalt és odaadó játékosokat az sem zavarja és tántorítja el a játékoktól, ha kénytelenek beérni az utolsó helyezéssel, sőt). Dorn legjobbnak mondott játékaival (Goa, Traders of Genoa) bár még nem sikerült játszanom, a két általam próbált alapján igencsak elismerésre méltónak találom, egyben úgy is érzem, hogy kevés „németebb” játéktervezőt ismerek.

Hogy ez alatt mit értek, azt még magam sem biztos, hogy könnyen meg tudnám mondani. Az újkori társasok között megkülönböztethetünk néhány fő irányzatot; csak néhány igen jellegzeteset megemlítve, egyik a wargame, avagy háborús játék, amely annyira külön terület, hogy sokan legszívesebben nem is sorolnák a társasok közé. Nem, a Rizikó nem wargame; ezek általában hatszögekből álló táblákon játszott, bonyolult hadműveleteket különféle csapatokkal és eszközökkel (tankok stb.) modellező játékok. Aztán van az Ameritrash, az amerikában leginkább kedvelt műfaj, gyakran 64 oldalas szabálykönyvekkel és négyórás játékidővel; ezekben a lényeg a téma és az akció, vagyis a hiteles téma kedvéért minden szabály ennek van alárendelve, így válik az egész sokkal kevésbé stratégiai, mint inkább szimulációs játékká, amelyben a karakterek közötti véres összecsapások elkerülhetetlenek, és „mivel az életben is nagy szerepe van a szerencsének”, az összecsapásokkor a dobókockában is erősen kell bíznunk. Vannak az absztrakt játékok, amelyekre igazából meg sem próbálnak témát ráerőltetni (lásd sakk, go, abalone), csupán az absztrakt játék besorolásáról folyik a vita: a puritánok csak azt fogadnák el absztrakt játéknak, amelyben titkos vagy véletlenszerű elem nem szerepel, vagyis semmi kiszámíthatatlanságról nincs szó – ilyen alapon a gyengén tematikus Át a sivatagon közelebb áll az absztrakthoz, mint a teljesen témamentes Ingenious. No és aztán vannak az Euro-játékok, és 80%-ban ezeket játszom, ezeket próbálgatom az utóbbi években; ezek rendszerint szerencsét sem nélkülöző, de elsősorban taktikai/stratégiai játékok, több-kevesebb témával felruházva.

Amint az már az Ameritrash-Euro különbségen is látszik, nem véletlen, hogy adott játékok adott helyeken alakultak, alakulnak ki. Míg Amerikában a hollywoodi módra zajló, akciódús játékoké a főszerep, Európában a játékoknak új verzióban is nagyjából azok az összetevői, amik az évszázadok óta játszott játékokban; ennek megfelelően tudunk megkülönböztetni például olasz típusú és német típusú játékot (vannak egyebek is, de ezek igencsak jellegzetesek). A német típusú játékoknál abból indulhatunk ki, hogy Németországban melyek a kedvelt régebbi játékok, és meglátjuk, hogy a hagyományos kártyajátékoké ez a szerep. Ennek megfelelően jut szerephez rendszerint a titkos információ, a szerencse, az előre tervezés és az adott lehetőségek – erőforrások – legügyesebb kihasználása, gyakran megfelelő készletek és kombinációk gyűjtésével.

Készletek és kombinációk alatt a römiben, pókerben is ismeretes fogalmakra gondolok, vagyis például három egyforma kártyára vagy egy sorra, és így tovább. Az egy héttel ezelőtt játszott három játék például mind német játék volt, és erősen elő is jöttek ezek a jellegzetességek: az osztrák Andreas Pelikan játékában, a Witch’s Brew-ban varázsitalra váltható összetevő-kombinációkat gyűjtöttünk a megfelelő kártyáink taktikus kijátszásával; a Knizia-féle Ra-ban készletekért és kollekciókért ment a küzdelem, a Kramer-féle Haciendában pedig táblára rakott állat- és farmkészletekkel lehetett pontokat gyűjteni. A Rüdiger Dorn-féle Louis XIV esetében egyrészt tokenkombinációkat gyűjtünk az ötpontos célkártyák teljesítéséhez, másrészt a különféle pontjainkat mind címerekre válthatjuk, az egyforma címerekből pedig a legnagyobb készletek érnek pontot.

A Diamonds Club (jé, már el is jutottunk a játékhoz) a készlet- és kombinációgyűjtést hatványozottan viszi a csúcsra. Ebben a játékban ugyanis amellett, hogy tudunk egyértelműen pontot érő kombinációkat összegyűjteni minden forduló első fázisában, gyűjtünk olyan kombinációkat is, amelyek segítségével kombinációkra tehetünk szert, hogy ezeket a kombinációkat olyan dolgok megszerzésére fordíthassuk, amelyekből a készletek és kombinációk külön pluszpontokat érnek. A téma euró-módra erőltetett kissé, de ez senkit nem zavar, legalább eredetiség is van benne. Milliárdos kristálybánya-tulajdonosok vagyunk, akik egymással versengvén a legjobb parkot akarják megteremteni vityillójuk köré (ez a park, kezdetben üresen, mindenkinek a saját játéktábláján áll).

copyright bgg 

Mindez a következőképpen történik. Először egy kartoncsíkokból (minden kör elején) véletlenszerűen összeállított táblából próbálunk mindenfélét összegyűjteni. Amelyik mezőt kiválasztja az ember, arra rátesz egy pénzt (kezdetben tíz pénz áll a rendelkezésünkre). A következő játékos kiválaszt egy másikat, arra is rátesz egy pénzt és így tovább. Azonban ha olyat választ, aminek már a szomszédját választotta valaki, akkor az egy pénzen kívül annyit ad még érte, amennyi pénz az összes szomszédján (alatta-fölötte, mellette) látható. Mindezt addig ismételjük körbe-körbe, míg mindenki nem passzolt (vagy mert már nem akar, vagy mert nem is tud több vásárlást végrehajtani).

A tábláról sokféle holmit gyűjthetünk. Jöhetnek például állatok, amelyeket rögtön a parkba helyezünk, és bár egyesével csak egy pontot érnek, háromféle állat már összesen tíz pontot jelent. Gyűjthetünk különböző színű kristályokat termelő lapkákat, gyűjthetünk a termelés (vagy a szállítás, nem tudom) különböző mennyiségben való engedélyezéséhez szolgáló papírokat és a gyémántok szállítását különböző mennyiségben lehetővé tevő lapkákat; a háromféle dologgal együttesen lehet majd gyémántokat előállítanunk és megszereznünk. Van még olyan hely a táblán, amelynek megvásárlásával növekedik a körünkben rendelkezésre álló pénzmennyiség (alapvetően mindig tíz lenne, de így ezt valamivel feltornászhatjuk); van olyan, amely az ékkőtermelést növeli meg a következő körökre (pl. minden termeléskor termelek egy plusz gyémántot is), és olyan is, amellyel a játék végén a parkomban lévő faállomány fog majd többet érni. És ezen kívül van még olyan, amelyikkel a játékossorrend változtatható; utóbbi végig nagyon fontos a játékban, tehát néha valószínűleg (bár nem feltétlenül) áldoznunk kell rá.

Ezt követően némi jó teljesítményt való jutalmazás után mindenki begyűjti a kristályait, amit esetleg a megfelelő bánya-papír-hajó kombinációval szerezni tudott, majd következik az ékkövekkel való vásárlás fázisa. Ilyenkor vehetünk a parkunkba különféle berendezéseket (rózsaágyástól szökőkútig), továbbá fákat, meghatározott áron (adott számú és/vagy színű ékkőért). De a sorrend itt sem lényegtelen: aki például először vesz fát, annak ez két kristályba kerül, aki viszont ezt másodikként választja, annak már három kristályba és így tovább. Amit megvettünk, az természetesen mindig a parkunkba kerül, hogy a játék végén különböző pontokat hozzon: a berendezések négyet, a fák kettőt, vagy annyival többet, amennyivel feltornáztuk az árukat, az állatokról pedig már beszéltem. Aki elsőre gyűjt össze adott mennyiségű egyforma, vagy négyféle különböző berendezést, az még nyer néhány pluszpontot.

copyright bgg 

A játéknak abban a körben van vége, amikor valakinek sikerül telepakolnia a parkját. Márpedig ez olyan tényező, amire igencsak figyelnünk kell. Mert lehet ugyan, hogy miénk lesz a legértékesebb dolgokkal felszerelt park, ha mi még csak félig töltöttük be a parkot, míg valamelyik ellenfelünk egyszerűen telerakta az egészet állatokkal, amik ugyebár nem érnek olyan sok pontot, mint az értékesebb fák vagy a berendezési tárgyak, de legalább nagyon egyszerűen, olcsón és gyorsan megszerezhetők. Igaz, mindenkinek meg kell szereznie három berendezést (mindenkinek különbözőt) ahhoz, hogy egyáltalán részt vehessen az értékelésben, de ezen felül már a mi dolgunk, hogy melyik taktikát-stratégiát választjuk. Annyi bizonyos, hogy nagyon kell figyelnünk a többiek lépéseire… ami külön izgalmassá teszi az egészet. Ezennel kijelenthetem, hogy miután Dorn igazán jónak mondott hat játékából kettőt próbáltam, kettőből kettő tetszett, úgyhogy figyelnem kell rá és jövőbeli játékaira, hiszen viszonylag fiatal (negyvenéves) tervezőről van szó. Valakinek nem lenne kedve valamikor egy Goa-partihoz?

Kulcsszavak: Dorn társas

22 hozzászolás

#1694906, 2009-10-19 21:38:43, lacxox
0
Annyi okosságot beszélek itt összevissza, hogy ezt már a rádióban kell szerepeltetni. Holnap szerepelni is fogok társas-ügyben a Kossuthon elvileg nyolc és kilenc között...
#1694908, 2009-10-19 21:40:48, kiszsizsik
0

Ó, ezt nem tudom meghallgatni :( Este 8, ugye? Vendégeim lesznek.

#1694930, 2009-10-19 22:22:28, Anonim
0
Goában benne vagyok, Dorn nekem is nagy kedvenc, és amennyire hallottam h-alga oda meg vissza van a Goáért :-). Ja és már Detti is szereti. -mondjuk neki nincs meg, de tőlem el tudja kérni.- -Bár velem ritkán van esélyed játszani, mert ritkán járok a klubba, igaz az utóbbi 2 alkalommal mikor ott jártam mindig játszottunk egy partit :-)- És ha hozol nekem, akkor egy Genoa is bármikor szóba jöhet. /Végre utána olvastam: ugyanaz a játék, csak letisztultabb a szabály, azaz világosabban fogalmaznak benne./

Dunda
#1694934, 2009-10-19 22:24:30, lacxox
0
Kiszs: Reggel nyolc-kilenc közt...
#1694938, 2009-10-19 22:25:21, lacxox
0
Hát ha jössz, majd Goázunk :) csak hozd magaddal. Addig meg próbálom az esseni újdonságokat, úgyis lesz sok, amit nem tudok helyben tesztelni...
#1694953, 2009-10-19 23:16:44, Anonim
0
Hm: jövőre kiadják a Goát újra, apróbb,vagy tán annyira nem is apró, de fontos módosításokkal: http://www.boardgamegeek.com/thread/381155

Dunda
#1694960, 2009-10-19 23:32:41, Anonim
0
Lassan kezded utolérni magad a bejegyzésekkel... nincs elég munka? :)

Thaushur
#1695053, 2009-10-20 11:36:24, lacxox
0

Thaushur: van bőven, ne aggódj :) Nem is netezhetek most bentről nemhivatalosat, úgyhogy ez most egy utolsó kivétel.

Dunda: jaja, azt tervezem, hogy ha tetszik a Goa, akkor megvárom majd vele az új kiadást :)

#1695055, 2009-10-20 11:37:40, zizzz
0
fértek még a társasoktól?
#1695227, 2009-10-20 18:02:49, lacxox
0
zizzz: persze! A társaskluboknál eddig részletezett mintegy százharminc társasnak csak töredéke van meg otthon...
#1695231, 2009-10-20 18:07:52, risingsun
0
hmmmmmm? nyilatkoztál a rádióban? melyik társas kapcsán? megy egyáltalán, hogy?? döbbb
#1695232, 2009-10-20 18:08:31, risingsun
0
(ja, és jó utat!! hozz sört!! ;o)) )
#1697922, 2009-10-27 20:29:03, lacxox
0
ris: a Krysis németországi szereplése kapcsán, úgy általában a társasjátékokról, a fenti helyen még meghallgathatod, ha jól rémlik, olyan 18-19 percnél kezdődik az interjú.
#1697928, 2009-10-27 20:41:35, risingsun
0
nincs hozzá player-em... :o((
#1699379, 2009-10-30 17:48:24, Anonim
0
a kossuthnak igazan szolhatna valaki, h a realaudio a xxi-ik szazadban mar nem meno. rettegek felinstallalni a playert, csunya dolgokat hallottam rola. amugy vmikor igazan irhatnal egy posztot a krysisrol, akar osszefoglalva az interjuban elmondottakat, kibovitve tetszes szerint. teljesen oda meg vissza vagyok a boldogsagtol, h vegre egy magyar tervezesu tarsasjatek is kijutott nemzetkozi szinterre, bar a bgg-s kommentek (az esseni bemutato utan) egyelore nem tul biztatoak :(

wice
#1699481, 2009-10-31 00:07:47, Anonim
0
ott van mp3-ban is :-)

Dunda
#1699569, 2009-10-31 14:04:48, Anonim
0
mp3-ban csak az eheti musort talaltam meg.

wice
#1701292, 2009-11-04 22:34:15, Anonim
0
Off: Ajjaj... Így szokott kezdődni... Drukkolok, hogy megmaradjon, meg legyen erőd folytatni a blogot! Én nagyon szerettem olvasni.

Raud
#1701671, 2009-11-05 23:19:26, Anonim
0
"most játszottam először személyesen a MATE (Magyar Társasjátékos Egyesület) alelnökével, sokáig elnökével" Makacsul él ez a tévhit, pedig sosem tettem érte. :o) Nem voltam elnök, csak "hajszálrugó" a szerkezetben. Nem kívánok Goa-mérce lenni, de tényleg kedvelem. :o) De ugyanolyan ritkán kerül elő, mint a többi, pl a Genoa. Ez utóbbit anno még abszolút non-gamer társaságunknak is bemutattam. Máig emlegetik a résztvevők. Pozitív élményként.

HAlga
#1702372, 2009-11-08 11:09:19, lacxox
0
Most már akkor is ex-MATE elnök maradsz és kész :)
#1702373, 2009-11-08 11:10:12, lacxox
0
Raud: amint lesz időm (szigorúan munkaidőn kívül, amikor persze családra sincs elég), folytatom a blogot sok-sok beszámolóval...
#1702374, 2009-11-08 11:11:54, lacxox
0
wice: A Krysis kapcsán meg egyértelműek a kommentek; amit a BGG-s "hadjáratban" nem szerettem, vagyis a néhány túl lelkes és/vagy ál-felhasználó által nyomott 8-9-es pontokat, azok most visszaütnek, mert akik ennyire jó játékra számítottak, azok csalódtak, és még lejjebb értékelték a játékot, mint amennyit valójában ér.

Mondj már valamit, Anonim!

Neved:
  Web:

lacxox



©2009 Sarok.org

Search marketing